Fem stora trender inom mobil Marknadsföring 2017

År 2017 har anlänt och med detta så kommer det flera nya trender inom marknadsföring. Vårat samhälle blir allt mer digitaliskt och det samma gäller för marknadsföringen. Det är beräknat att ungefär 50% av all marknadsföring 2017 kommer att vara digitaliserad. Därför gäller det som ett företag att följa med i dessa trender, annars kan du missa en stor kundkrets!

 

mobil marknadsföring

  1. Mobilen blir en del av köpprocessen
    Mobilerna har blivit allt mer avancerade och i dagens läge är det mer av en bärbar dator än en mobil. Med detta i åtanke så är en utav de nya trenderna att butiker erbjuder deras kunder ett snabbt och fritt Wi-Fi. Med detta så kan kunderna själva få möjlighet att få access till lagerstatus, produktinformation, prissättning, erbjudanden och mycket mer direkt via sina mobiler.
  2.  Dialog med butikssäljaren före, under och efter

    Detta är en sak som också är väldigt viktigt. Nu så brukar kunder kunna kolla på en butiks sortiment direkt via mobilen. När kunden väl är i affären så vill kunden inte upprepa allting för butikssäljaren. Det är därför viktigt att dialogen mellan butikssäljaren och kunden flyter på oavsett.
  3. Större krav på mediebyrån
    Detaljistföretagen kommer även att kräva mer från mediebyråer då det kommer att kräva mer kompetens då den nya “sömlösa” köpprocessen verkligen kommit igång. Detta kommer nog att leda till att flera företag kommer att byta mediebyråer som erbjuder detta.
  4. Tid och Geografi
    I år så kommer detaljistföretagen att satsa på att marknadsföra vid rätt tidpunkt och vid rätt plats. Detta kan de göra genom att äga användardata från de egna kanalerna och att utveckla kompetens för att omsätta data till insikter.
  5. Video annonsering i mobilen
    Någonting som verkligen kommer att synas är att marknadsföringen kommer att drivas hårt genom videos. Du hittar redan flera exempel på dessa annonser i t.ex. Instagram, Facebook och även på nyhetstidningar som bland annat Expressen och Aftonbladet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *