Att kändisar medverkar i diverse reklamfilmer är inget nytt. Du kanske kommer ihåg Zlatan för Volvo, Justin Bieber för underkläder från Calvin Klein, Beyonce för Pepsi, Dogge Doggelito när han sjöng om en cykel på köpet för Elgiganten, Pernilla Wahlgren för både online casinot Leo Vegas och hårfärg från Garnier eller Alexander Skarsgård för parfym från Calvin Klein? Listan på den här typen av reklam kan göras hur lång som helst!

 

Celebrity endorsement eller celebrity marketing som det heter på engelska är alltså ett populärt sätt att marknadsföra produkter från alla möjliga kategorier. Meningen är ofta att kunderna som ser reklamen ska knyta associationer mellan produkten och kändisen och på så sätt göra produkten mer åtråvärd eller trovärdig. Ibland används kändisen bara i bilder tillsammans med produkten och ibland så får publiken (alltså kunderna) se kändisen i fråga använda produkten. Hemligheten till en framgångsrik kampanj är att matcha rätt person till rätt reklam.

 

Apple har nu lyckats värva en ganska speciell kändis till sin nya iPhone 6 reklam… För att visa telefonens handsfree Siri funktion har teknikjätten skapat en reklamfilm där ingen mindre än Kakmonstret från Sesam bakar kakor (vad skulle han annars ha för sig?). Filmen är 1 minut lång och kom upp i två miljoner visningar på bara två dagar. Kolla på den här: