Så marknadsför du ditt företag via Snapchat.


Har du funderat på att lägga till Snapchat som ett av de sociala medier du ska marknadsföra ditt företag genom? Är du intresserad av att använda Snapchat för att stärka ditt varumärke? Med Snapchat kan du öka engagemanget och varumärkeskännedomen genom smarta och innovativa kampanjer.

Varför Snapchat?

Snapchat har över 200 miljoner dagliga användare över hela världen och har gått om Twitter. Den största majoriteten är mellan 17–34 men de ”äldre” användarna ökar stadigt. Man kan se en likhet med facebook där användarna var väldigt unga vid lansering medans nu är det mer 35+ som använder det första världsliga sociala mediet. Snapchat har gått om både facebook och instagram i dagliga användare under 25 år. Nedan kommer lite tips på hur du kan marknadsföra ditt företag via Snapchat.

Rapportera live från events

Snapchats my-story funktion är det perfekta marknadsföringsverktyget för att rapportera från dina events. Du kan använda det för att produktlansering, Vd:ns tal på festen eller vad som helst som du vill lyfta fram från ditt företag. Du ger din publik en känsla av direktsändning och erbjuder en annorlunda, mer autentisk syn på vad som försiggår på ditt event.

Skapa personlig content

Du kan också använda snapchat genom att erbjuda privat content till dina kunder som de inte kan få på andra sociala medier. Tänk på något unikt för att överraska dina följare. T.ex har det hänt att klädesbutiker skickar privata snaps till sina följare när de ska lansera en ny kollektion före de släpper kollektionen i sina övriga kanaler. Dina användare får då en känsla av exklusivitet vilket gör att de känner mer för ditt företag.

Interagera med dina kunder

Alla sociala medier erbjuder idag marknadsföring så det gäller att hitta unika sätt att sticka ut. En väg att gå är att ha rabattkoder eller rea på My-Story. Det kan även vara en idé att be dina gäster ta en snap när de håller upp din produkt.

Ta kunderna bakom kulisserna

Filma vad som försiggår bakom kulisserna på ditt företag. Det kan vara från produktionen eller kontoret. Fånga fredag eftermiddag, födelsedagsfirande eller företagsevent.

Samarbeta med influencers

Precis som på Instagram kan det vara en idé att samarbeta med influencers som hjälper dig att sprida ditt budskap vidare. Här kan du nå en målgrupp som är svår att nå med övriga medier.