If Carlsberg did chocolate bars...Pictured: The interior of the bar included hand crafted chocolate glasses, pictures and a dartboard, all made out of chocolate.

Upplevelsebaserad marknadsföring, eller experiential marketing som det heter på engelska, är en annorlunda typ av marknadsföring där ett varumärke erbjuder sina kunder en hel upplevelse istället för att bara försöka sälja sina produkter med direkt reklam. Upplevelsebaserad marknadsföring bygger på att överraska och skapa känslor bland ett företags kunder och konsumenter, det är helt enkelt ett sätt att verkligen engagera folk och få dem att se ditt varumärke som mer än bara ett varumärke. Den här typen av marknadsföring kan göras i både stor och liten skala, till exempel med event i butik eller under festivaler, genom att anordna någon typ av underhållning, eller så kan man slå på riktigt stort och skicka någon till rymden så som Red Bull gjorde!

Det finns alltså otaliga exempel på varumärken som gjort det här både på riktigt bra och riktigt dåliga sätt. Ett märke som brukar va duktiga på den här typen av marknadsföring är Carlsberg, och lagom till påsken har dom lyckats ta fram något alldeles speciellt.

Carlsbergs mål med kampanjen är att kunderna ska koppla påsken inte bara till choklad, utan även till öl och har skapat kampanjen ”If Carlsberg did chocolate bars”. Kampanjen består av en pop-up bar i en eventlokal i London. Det är en fullt funktionerande bar som har chokladversioner av allt du kan tänka dig hitta i en traditionell bar. Det finns till exempel barstolar och ölglas gjorda helt och hållet av mjölkchoklad! Carlsberg vill alltså att deras kunder ska tänka på öl precis lika mycket som dom tänker på påskgodis och med en sån här kampanj är det svårt att tro att de inte kommer lyckas!

If Carlsberg did chocolate bars... Pictured: The interior of the bar included hand crafted chocolate glasses, pictures and a dartboard, all made out of chocolate.

Är du i London i påsk kanske det är värt ett besök?