Att marknadsföra genom email är något som gjorts i flera års tid. Ifall du inte är van vid att marknadsföra så har vi här tagit fram 5 smarta tips till dig för att hjälpa dig nå en större kundkrets. Det är väldigt viktigt att du skickar ut ett tydligt Email som tydligt visar vad du kan erbjuda kunden. Här kommer tipsen:

1. Undvik spam

Ingen tycker om att få spam och skickar man ett email på fel sätt så kan det dessutom vara olagligt enligt marknadsföringslagen. Fastän att kunden du skickar ut till har gått med på att få nyhetsbrev på deras mail så ska det tydligt framgå i texten hur man avbokar sig från dessa nyhetsbrev. Det är även väldigt viktigt att när kunden skriver upp deras mailadress hos ditt företag att det finns tydliga riktlinjer där det framgår att ni kommer att använda denna mailadress för att skicka ut nyhetsbrev till.

2. Mailbomba inte!

Det kan verka som en bra idé att kontakta dina kunder var och varannan dag så att de inte glömmer bort dig. Det är något du absolut inte ska göra. Detta kommer leda till att dina email du skickar ut kommer hamna i spam-mappen direkt och det kan även leda till att du får ett rykte om ditt företag om att vara allt för mycket. Det smartaste sättet att skicka ut nyhetsbrev på är att du skickar regelbundet men inte för ofta. Riktlinjerna som de flesta företag använder är 1 gång per månad.

3. Tänk på innehållet

Det är viktigt att du verkligen erbjuder något extra när du väl skickar ut ett nyhetsbrev. Det kan vara allt från rabatter, att du berättar om något nytt eller att du ger ett värdefullt tips. Det är även väldigt viktigt att du tänker på att inte skriva allt för mycket. Ingen har tid att läsa ett brev som är flera sidor långt där bara 10% handlar om din produkt/verksamhet.

4. Formatet

Tänk på att alla kollar inte igenom deras email på deras dator. Väldigt många använder även deras mobila enhet och därför är det väldigt viktigt att se efter så att innehållet också ser bra ut på andra enheter. Ifall du inte kollar detta så kan det vara så att många missar den information du försöker ge ut.

5. Fånga uppmärksamhet

Detta är en utav de viktigaste faktorerna när du skickar ut nyhetsbrev. Det är väldigt många företag som skickar ut nyhetsbrev så det är väldigt viktigt att du har en fängslande rubrik som leder till nyfikenhet. Det kan till exempel vara en fråga som gör kunden intresserad och gör så att kunden vill veta mer.

mail

Relaterat inlägg