Twitter är en social mediafunktion som fungerar som en mikroblogg där man skriver mindre meddelanden, så kallade tweets. Dessa meddelenaden publiceras på din sida som sedan andra användare kan följa. De som följer ditt twitterkonto får en notis varje gång du uppdaterar.
Den sociala Twitter-funktionen kan fungera bra som marknadsföring för företag, som en extra kundsupportkanal. Det är ett lätt sätt att skicka ut meddelanden som nyhetsbrev, produktreleaser eller annan information man vill få ut.
Twitter är även ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i branchen. Man kan också söka på vad folk skriver om just ditt företag.
Använd Twitter som support
Det finns företag som till exempel JetBlue Airways som har över en miljon följare eftersom de håller en del av sin support genom kanalen. Alla kan då se diskussionerna mellan bolaget och alla kunder.
Använd Twitter för nyhetsbrev
Många kunder slutar läsa nyhetsbrev som kommer via e-post eftersom det kommer så mycket från så många. Då kan Twitter kännas som ett lättare alternativ där det endast publiceras relevant och nödvändig information.
Ett tips är att skapa ett twitterkonto och sedan känna sig för, spana omkring hur konkurrenterna använder verktyget. Använder dina konkurrenter inte Twitter kan det vara en ännu större del för ditt bolag att göra det.
Läs mer här.