Trafik på hemsidan
Idag är det hur lätt som helst att skapa sin egen hemsida och få den riktigt snygg och prydlig. Problemet är dock att få fram sitt budskap till andra läsare och att få bra trafik på sidan. Hemsidan är ett nödvändigt redskap för den egna företagaren och för dig som funderar på eller precis startat upp en verksamhet. Om du går i tankarna att starta ett nytt företag och marknadsföra dig online, så kanske du inte har så stor budget i början att dedikera till marknadsföring. Fokus ligger då istället på att få igång din verksamhet på ett smidigt sätt.
En bra frågeställning – är hur hittar kunderna mitt företag via internet? Det är viktigt att se till så att du har rätt innehåll på din hemsida. Den ska innehålla de sökord som dina potentiella kunder kan tänkas söka på. Ta som exempel att du vill starta ett hunddagis i hemmamiljö. Viktiga sökord kan vara t.ex. hundrelaterade ord som hunddagis, hund, hundpassning, passa min hund etc.
Något att tänka på är även att ha en stark titel och rubrik på din hemsida. Sökmotorer värderar rubriker och titel högre än löptexten. Det är därför väldigt viktigt att ha slagfärdiga och informativa titlar och rubriker.
- Ett förslag på titel kan vara: Lämna din fyrfota vän på Hunddagiset Voff.
- Rubriken kan även den innehålla namnet på din verksamhet och varför inte öppettider: Hunddagiset Voff tar emot din vovve måndag-fredag 08.00 till 18.00.
Möjligheterna är oändliga, det är bra att sätta sig ner och ta en rejäl funderare på vad dina blivande kunder kan tänkas söka på. Fundera på hur du själv hade sökt på nätet, för att hitta det du önskar.
Sökoptimering är ett sätt för företaget att komma ut till potentiella kunder. Genom sökmotorer som t.ex. jätten Google kan du få hjälp att få ut ditt företag online.
Texten på din hemsida ska vara så relevant som möjligt och innehålla, tex orden hund, vovve, hunddagis många gånger.
Det finns mycket bra hjälp att få gratis online, det är bara att leta dig fram på nätet. Självklart ett antal möjligheter, ett bra sätt kan vara att skapa ett gratis konto hos Google Analytics. Du får där en kod, vilken Google kan spåra och se när din sida har trafik.
Det kan kännas som en stor myrstack och det kan vara ganska komplicerat. Följ de enkla råden om sökord, rubriker och innehåll och du är en bra bit på väg att marknadsföra dig online.