Går du också och tänker på att starta ditt eget företag? Det finns många funderingar kring detta, men ett starkt varumärke är ett måste och något som är bra att ha med i beräkningarna direkt från start.
De flesta som står i startgroparna för att starta ett eget företag har säkert redan funderat på vad företaget skall stå för. Det är av stor vikt att företaget även representerar dig som person, då det är du som ska driva den nya firman framåt.
Ingenting förknippas så starkt med ett företag som själva varumärket eller ikonen för firman. De allra flesta kan säkert beskriva ungefär hur varumärket för Ikea ser ut, eller vem vet inte hur ICA:s ikon ser ut. Dessa båda varumärken är exempel på en mycket enkel, men slagkraftig design. Ta lärdom av dessa giganter och försök att skapa ett enkelt varumärke, utan att krångla till det för mycket.
Som ett exempel kan vi ta en firma som vill starta verksamhet med Yoga och livskvalité. Här kan det vara bra att tänka på färger som är lugna och ger ett avkopplat intryck, men dock ändå seriöst. Kanske en mjuk ton i färgskala korall och med en ikon av någon blå ton. Varumärket ska stå för företaget och den känsla och intryck man vill sprida.
Det är av stor vikt att ta i beaktande att varumärket även ska vara ett stöd för dina beslut, det ska passa din egen profil och klart reflektera ditt budskap. Det finns mycket bra hjälp att få via internet idag som även är kostnadsfritt.
En bra start är att börja med namnet på ditt företag, vilket kan vara lurigt att komma på. Tänk på att det måste finnas domännamn som är ledigt. Det är alltid bra att hålla namnet kort, så att det är lätt att komma ihåg och att det når ut till rätt publik.
När man bestämt namnet, så återstår sedan att besluta sig för en logga. Även den, som tidigare nämnt, ska vara lätt att komma ihåg och inte för krångligt.
När man tagit dessa få men svåra beslut, så är man en god bit på väg. Kör du fast, så finns det många typer av företag som kan hjälpa dig, som t.ex. Reklambyråer och Webbföretag.