Som ingen säkerligen har missat så sätter fotbolls EM 2016 igång nu i sommar i Frankrike. Många kallar detta för fotbollens näst största event, efter världsmästerskapen. Det är den 15e gången euromamästerskapen hålls och hundratals miljoner av människor kommer givetvis att följa matcher på plats, via radio, via tv, via dator och alla möjliga kanaler som finns. Med så stora publiksiffror så är hela eventet en enormt viktig del för företag och privatpersoner som vill göra ett ansikte framför så många som möjligt och maximera sin synlighet.
Turneringen i sig har 10 sponsorer, vilka kommer synas otroligt mycket, med o sidan av detta så kommer andra företag att göra storskalig ”product placement” som det heter och hitta plats för sina reklamer under tv-reklamer, i tidningar, via radio och självklart även i Frankrike under turneringens gång. Huvudsponsor för hela kalaset i år är danska öljätten Carlsberg som tidigare varit sponsor under turneringen i 30 år, men har i år alltså blivit huvudsponsor. De kommer självklart hålla i många roliga tävlingar och unika upplevelser med VIP paket med tillträde på planen och mycket mer. De andra storsponsorerna är i bokstavsordning: Adidas, Coca-Cola, Continental, Hisense, Hyundai/Kia Motors, McDonalds, Orange, Socar och Turkish Airlines. De tre stora frågetecknen här för svenskar är kanske Hisense, Orange och Socar. Hisense är ett kinesiskt bolag som tillverkar vitvaror, mobiltelefoner och andra elektroniska produkter. Orange S.A är före detta Franska Telecom vilket är franskrikes största mobil- och internetföretag och omsätter över 170.000 människor. Socar är det statliga oljeföretaget från Azerbaijan, vilket också kliver in som ny sponsor i år.
Dessa är alltså de stora märkena som kommer att synas inne på arenorna, på matchdressarna och även mycket på TV. I Sverige kan vi vara säker på att många företag kommer att lägga stort kapital på att plocka de bästa sändningstiderna på TV och Radio. En bransch som ofta syns i sportsammanhang är casinobranschen som erbjuder spel på just matcherna som ska spelas. Det man högst troligt kommer satsa ännu hårdare på i sommar är just mobilcasino. Idag är det möjligt att nå casinospel och hårda odds i mobilen eller surfplattan, och användandet via bärbara enheter växer så det knakar. Många gillar att slänga in ett odds på toppmatcherna som spelas, och är du inte hemma vid din dator kan du nu göra detta direkt i mobilen från http://www.mobilodds.com/.
En annan bransch som också gillar att synas när det kommer till stora sportevengemang är självklart klädesmärken med inriktning på sport, och butiker som säljer dessa kläder. Stora märken som Nike, Reebook, Puma, New Balance och Umbro kommer garanterat även dem satsa stora pengar på att hitta nya kanaler via sociala medier, TV och radio för att nå ut till kunderna. Stora företag som Stadium, Team Sportia, Intersport och XXL kommer också synas stort under mästerskapen hemma på svensk mark. Frågan är bara om vi kommer se någon reklam som kommer blåsa hattarna av oss, det har gått mycket rykten om att hologramreklam kan införas på de olika arenorna där matcherna ska spelas, så vi får vänta att se. Vad vi vet är att reklambudgeten för många företag kommer att läggas högre än någonsin förut och att det kommer att krävas något extra för att bli ihågkommen i år.