Instagram, den framgångsrika appen där man tar kort som man delar med sig av till släkt och vänner medan en del konto är offentliga och vänder sig till alla som har ett intresse att se bilderna. En del instagramkonto blir så populära att massor med människor vill följa dem och se vilken bild som ska läggas ut härnäst.
Med olika filter kan man förbättra sina bilder för att få dem mer unika. Företag kan tjäna på att synas via bilder då de har chansen att förnya eller förbättra sin image, samt presentera nya tjänster och produkter. Med en funktion där alla kan kommentera bilderna är det lätt att anordna tävlingar där man ska ”tagga” vänner som då kommer att se inlägget och tävlingen dem med. Instagrambilder kan få en snabb spridning om man utnyttjar tjänsten rätt.
Ett tips är att ha bilder som sticker ut, får man se bilder som man inte förväntar sig är det oftast något man vill se igen. Anordnar man en tävling om en av företagets produkter ska man vara smart, låt följarna tagga vänner för att få spridning men tänk på att anpassa tävlingsreglerna efter produktvärdet. En följare vill inte tagga 10 vänner, dela bilden på sin egen instagram och Facebook, motivera varför man ska vinna och följa ett företag som ni samarbetar med – för ett schampos skull. Handlar det om en VIP-resa som ska lottas ut, då kan det vara värt ansträngningen men man får verkligen fundera hur långt man kan pusha sina instagramanvändare utan att de tappar intresset.
Precis som med bloggar kan företag istället eller i samband med ett egen instagramkonto samarbeta med framgångsrika insagramskonto-innehavare för att få deras produkter att nå ut till just deras målgrupp. Det här är ett smart sätt att nå ut till en stor mängd människor som alla är inom rätt kundgrupp. Man kan be någon göra en recension av sin produkt, då får man räkna med en ärligt åsikt, då det är bäst att man är självsäker gällande produkten. Säljer du leksaker kan du försöka få till ett samarbete med en mamma som med flera tusen följare kommer få upp ögonen för just din leksak. Ofta ser människor upp till konto med många följare och det är lätt för dem att skapa trender om vilka produkter som borde köpas och användas.
Även om man i sitt instagram-samarbete kommer överens om att det är en recension eller produktförklaring ska man alltid säga till innehavaren av kontot att skriva ut att det är ett sponsrat inlägg. Konsekvenserna av vad som annars kan hända är inte värt chansningen att göra annorlunda.