Reklamfilmer är något som jag verkligen brinner för. Finns det något mer spännande och roligt? Tror inte det. Anledningen till att det är så pass spännande är att alla dessa reklambyråer leker med våra hjärnor. Nu kanske du tänker – ”Nej, jag går inte på det där tramset”. Men med handen på hjärtat om jag säger OLW då tänker du direkt ”Vart är brudarna?” eller du ser deras logga framför dig. Även fast du inte tror att du att du påverkas av reklam så gör du det. Du påverkas av din omgivning mer än vad du själv tror att du gör. Hade vi inte påverkats av yttre faktorer då hade det inte funnits reklam. Så enkelt är det.
Ta ett exempel som kanske inte är lika vanligt bland ungdomar som det var förr; Kalles Kaviar vs Svennes Kaviar. Hur kommer det sig att visa väljer Svennes när Kalles uppenbarligen är mycket godare? Det är för att det sedan barnsben har blivit intuttad att äta Svennes. Ser ni vad jag gjorde där? Om inte tänk ett tag. Detsamma gäller när det kommer andra produkter vi köper på affärer. Vi känner igen det och när vi känner igen det så känner vi oss trygga och därför väljer vi att köpa den produkten vi känner igen. Väldigt enkelt trots att jag bistod med mycket dåligt exempel.
Detsamma gäller företagsnamn, reklamfilmer, texter och allt annat du kan tänka dig. Ett mycket bra exempel är texter på internet som fungerar som marknadsförning. Du säkerligen sätt det på någon av våra stor kvällstidningar där det bakas in reklam i texten. Den här en text om ett spelbolag med ett riktigt fiffigt nam som jag råka komma in på när jag satt och damsög internet på spännande saker att lägga upp här. Det handlar om ett spelbolaget BetHard. Vist har dem supertufft namn? Tillbaka till texten, jag kom in på en sida som använd fyndiga ord och fraser som till exempel ”slår sig mot toppen”, ”slagit sig fram”, ”Det är extremt unikt att komma in på BetHards sajt eftersom du får känslan av att du kommer hem till någons ”man cave” där de finns en bardisk, schyssta fåtöljer, boxningssäck, storbilds-tv som visar sport, kortlek och andra häftiga saker”. Läs recension om Bethard i sin helt het här. Vist låter det mycket mer spännande när texterna är utformade på det viset? Jag vart ju självklart direkt sugen på att testa BetHard eftersom författaren hade målat upp sidan på ett så pass bra sätt.
Just att måla upp bilder för läsare är något som är väldigt viktigt. Därför älskar jag fyndig reklamer där du känner att du måste se vad det är. Då har reklammakaren verkligen lyckas. För finns det något tröttare än att se en klassisk reklamsnutt från TV-Shop där dem kastar jord på marken och damsuger upp det för att sedan översälja hela produkten. Det var en genialisk reklam förr i tiden när det reklam var något nytt. Men människor blir smartare när det kommer till att kritisera reklam. Vilket inte är så konstigt för nu är det mer reklam på TV än vad det är program.
Vad tycker du själv är den bästa reklamen vs den sämsta reklamen? Vilken sorts reklam föredrar du? Bilder, filmer eller texter? Här ska jag bjuda på den sämsta reklamen som någonsin har skapats:
Merci, för att den reklamen inte visas längre!