Bli en virtuell löntagare

Andra namn för digitala marknadsförare är bland annat medieplanerare eller digital marknadsstrateger. Det kan även kallas digitala specialister och jobbar både digitalt med marknadsföring eller med kompetensutveckling runt kommunikation i just digitala kanaler.

Som digital marknadsförare så är ditt jobb att hantera kund och marknadskommunikation i digitala kanaler och du jobbar med allt från strategi, analys till planering och utveckling av marknadsföringsarbetet inom företag och olika organisationer. Med tanke på att mönster, trender och beteenden skiftar väldigt fort i de olika digitala kanalerna så krävs det ofta att man ständigt implementerar nya verklighetsanpassade strategier för att på så sätt kunna få ett varumärke så som till exempel en bredbandstjänst att öka i värde.

Vilken utbildning krävs för att jobba med digital marknadsföring?

Ofta behöver du en eftergymnasial utbildning från antingen högskola, universitet eller yrkeshögskoleutbildning för att jobba som marknadsförare. Många gånger så kombineras en högskoleutbildning i ekonomi, teknik eller samhällsvetenskap med marknadsföring och reklam.

Att även ha viss praktisk erfarenhet från journalistik och försäljning är även det väldigt värdefullt. Branschkunskap, kunskaper om informationsteknik, en teknisk utbildning och språkkunskaper är även det väldigt bra meriter. En grundläggande utbildning kan man hitta i Handels och Administrationsprogrammet, Ekonomiprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet.

Framtidsutsikter

Behovet av kompetent personal som förstår, analyserar och skapar digitala kampanjer och aktiviteter ökar konstant bland organisationer och företag inom så gott som alla typer av branscher och kunskapsområden. På samma gång är det också allt fler som väljer att skaffa sig kompetens för att arbeta just inom detta område vilket gör det svårt att säga hur det kommer att se ut med jobb inom de närmsta åren. För bara ett par år sedan så fanns det inte en arbetsmarknad som riktade sig just åt detta område men idag är just digital marknadsföring en av de branscher som fullkomligt växer så det knakar. Alla seriösa och stora företag har en avdelning för marknadsföring och kanske är det idag inte så konstigt att just den digitala marknadsföringen är en av de största delarna i ett företags marknadsföring.

Med det sagt så ser utsikterna för digitala marknadsförare bra ut och detta är också ett yrke som är allt vanligare att utföra på distans. Detta är eftersom det mesta av arbetet ändå sker över datorn och genom att anställa på distans så kan företag få en bättre chans att få tag i dem som är bäst lämpade för jobbet oavsett vart i landet denne bor.

Snittlönen för digitala marknadsförare idag ligger på runt 42600 kronor brutto.