Utbildning marknadsföring

Som marknadsförare så är det ditt jobb att hantera både kund och marknadskommunikation. Du jobbar också med allt ifrån strategi och analys till utveckling och planering av marknadsföringsarbetet inom både organisationer och företag.

För att ett varumärke ska kunna öka i värde så är det i många fall avgörande att du som marknadsförare kan implementera nya verklighetsanpassade strategier som svar på den ständigt skiftande marknaden hos bland annat streamingtjänster men också bland många andra företag.

Vilken utbildning behöver man gå för att jobba med marknadsföring?

Grundläggande utbildningar inom marknadsföring hittar du bland annat hos Ekonomiprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Handels och Administrationsprogrammet på gymnasiet. Efter det så behöver du i regel fortsätta vidare till  en eftergymnasialutbildning antingen från högskola, universitet eller vid en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras en utbildning för marknadsföring och reklam med bland annat högskoleutbildningar inom samhällsvetenskap, ekonomi eller teknik. Idag kan du också studera marknadsföring online på distans om du hellre skulle vilja det. En snabb google-sökning ger dig också flera gratisresurser där du kan lära dig mer om just marknadsföring.

Det finns också andra praktiska erfarenheter som ger dig extra bra meriter när du vill jobba inom marknadsföring. Exempel på detta är bland annat försäljning och journalistik men även tekniska utbildningar, branschkunskaper samt kunskaper om informationsteknik och olika språkkunskaper.

Framtidsutsikter för jobb inom marknadsföring

Om du har ett intresse för marknadsföring så är utsikterna i regel goda. Är du dessutom intresserad av distansarbete så är detta allt vanligare framförallt för digital marknadsföring. Då det mesta av jobbet ändå sker direkt i över en dator så har därför många företag valt att anställa sina digitala marknadsförare på distans för att på så sätt kunna välja den som är bäst lämpad för jobbet oavsett vart denne råkar befinna sig.

Som marknadsförare så har du också möjligheter att välja mellan olika yrkesroller så som datakonsult inom webb eller med olika former av marknadsföring på både större och mindre företag.

Medan det för bara ett par år sedan inte fanns någon direkt arbetsmarknad för just marknadsföring så är det idag en marknad som växer så det knakar. Efterfrågan på kompetenta marknadsförare växer ständigt, samtidigt som det också är allt fler som väljer att utbilda sig och skaffa kompetens inom just marknadsföring och då kanske framförallt digital marknadsföring.

Idag har alla stora och seriösa företag någon form av avdelning för just marknadsföring och idag kanske just digital marknadsföring är en av de största delarna i ett företags marknadsföring. Behovet av kompetent personal ökar ständigt vilket innebär att nu är en framförallt bra tid att skaffa sig den rätta kompetensen om man är intresserad av att jobba inom marknadsföring.

Relaterat inlägg