Facebook fortsätter att ligga på topp bland olika sociala medier som den plats där vänner kan mötas och umgås online. Men Facebook har under åren växt till att vara så mycket mer än bara en mötesplats för vänner. Idag kan det också fungera som ett bra ställe för olika företag att marknadsföra sig själva genom att interagera med sina kunder och promota sina tjänster.
Oavsett om du är ett stort företag som ger speltips eller ett mindre lokalt sådant så kan Facebook vara ett väldigt hjälpsamt och praktiskt verktyg för att marknadsföra dig själv, men också för att utveckla ditt märkes identitet och hålla dina kunder informerade om vad som händer inom ditt företag.
Gör det bästa av din företagssida på Facebook
En sida på Facebook är ett perfekt och gratis sätt att marknadsföra sig för företag. Dessa sidor låter företag identifiera sig själva – inte bara genom att lista sina olika produkter och erbjudanden men också genom att dela olika länkar, bilder och inlägg på en sida som du dessutom kan anpassa för att ge en bättre bild av ditt företags personlighet och karaktär.
Ditt företags Facebooksida är det perfekta stället för dig att utveckla ditt företags identitet och visa din mänskliga sida. Facebook är ett ställe där du kan vara lite mer avslappnad och skämta med dina kunder.
Kanske viktigast av allt är att fundera över vad din målgrupp kommer att vilja se. Dela bilder, länkar, videor eller vad som helst så länge det har att göra med ditt företag och det känns som något som din målgrupp skulle vara intresserad av. Du kan använda dig av Facebook Insights för att få en bättre bild av vad som passar din publik bättre och vad passar lite mindre.
Utöver att dela söta videor av hundar i små skor så kan en skoaffär också lägga upp olika artiklar om hur man mäter sin skostorlek, vilken typ av inlägg som passar bäst för olika fotproblem, osv. Med andra ord en bra mix av humor med användbar information och uppdatering om din butik är ofta en bra kombination att sikta på.
Glöm heller inte att dra nytta av Facebooks annonstjänster heller. När du använder dig av dessa annonser så kommer de att dyka upp på sidkolumnerna på Facebook. Man brukar ofta kalla dessa annonser för ”Marketplace Ads” och de innehåller en rubrik med copy, en bild och en länk som kan leda antingen till en Facebooksida eller en hemsida. Dessa annonser kan vara ett bra sätt att nå fler och nya kunder som kanske annars inte skulle hitta till din sida.